В межах забезпечення соціальної підтримки школярів

Методичні рекомендації щодо організації соціально-педагогічного супроводу освітнього процесу за допомогою дистанційних технологій

Згідно Положення про психологічну службу у системі освіти України (наказ МОНУ від 22.05.2018 № 509 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за №885/32337)) метою діяльності психологічної служби є сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти (р.І, п.3).

Метою онлайн підтримки є: надання психологічної допомоги через безкоштовні індивідуальні та групові консультації; проведення просвітницьких заходів: лекторію для батьків, вебінарів-тренінгів тощо; профілактичних заходів направлених на зняття тривоги, подолання страхів, стресових розладів, емоційного перенавантаження.

1. Організація інформаційної групи для учасників освітнього процесу. Для організації групи можна використовувати месенжери Viber, Telegram тощо. Організацію групи/каналу необхідно продумати таким чином, щоб не порушувати права учасників на конфіденційність. До групи/каналу можуть залучатися педагогічні працівники, батьки та здобувачі освіти. За бажанням вони можуть покинути дану групу/канал.

Під час створення групи/каналу необхідно прописати декілька слів про себе: представитись, вказати прізвище, ім’я по батькові, посаду. Зазначити мету з якою створюється ця «онлайн група», прописати правилазнаходження в групі:

- добровільна участь у «онлайн групі»;

- поважне та доброзичливе ставлення до кожного учасника;

- «ні» агресивним проявам тощо.

Вказати графік роботи, час проведення он-лайн консультацій.

В «он-лайн групі» бажано організувати «живе» спілкування, отримувати зворотній зв'язок від учасників освітнього процесу. Це можуть бути коментарі, опитування, фото-звіти тощо, але все в добровільній формі.

В групі/каналі можна викладати корисну інформацію, посилання на статті, різні завдання для учасників освітнього процесу направлені на розвиток: пізнавальної сфери, моторних навичок (дрібної та крупної моторики рук), емоційної сфери, творчих здібностей тощо. Важливо щоб інформації було не забагато, одне чи два завдання на день.

Проведення індивідуальних та групових онлайн консультацій для учасників освітнього процесу. До учасників освітнього процесу відносяться: батьки, здобувачі освіти та педагогічні працівники.

Індивідуальні он-лайн консультації проводяться двічі на тиждень у запланований заздалегідь час. Необхідно обов’язково повідомити, що фахівець психологічної служби проводить безкоштовні індивідуальні он-лайн консультації. Для того щоб отримати консультацію, учасник освітнього процесу має в індивідуальній формі звернутися до фахівця. Наприклад: написати йому повідомлення чи зателефонувати, якщо було зазначено номер мобільного телефону фахівця. Фахівець разом з клієнтом домовляється про день, час проведення консультації, форму зв’язку Viber, WhatsApp, Skype, Zoom тощо. Проведені консультації фахівець фіксує в журналі практичного психолога/соціального педагога згідно рекомендацій щодо заповнення журналу.

Стосовно проведення групових он-лайн консультацій. Практичним психологам та соціальним педагогам необхідно продумати теми на тиждень чи на більш тривалий період часу, для якої аудиторії розраховані дані теми. Доступними формами необхідно анонсувати теми групових он-лайн консультацій, дні в які планується проведення консультації, час, форму зв’язку Skype, Zoom, Googleclassroom тощо. Проведені групові он-лайн консультації фахівець фіксує в журналі практичного психолога/соціального педагога згідно рекомендацій щодо заповнення журналу.

2. Просвітницька та профілактична робота з учасниками освітнього процесу.

Так можна організувати відео-включення у прямому ефірі на он-лайн платформі Skype, Zoom, Google classroom тощо у конкретний день і час для окремих цільових груп (здобувачів освіти, батьків, педагогічних працівників). Такі зустрічі повинні відбуватись не менше одного разу на тиждень або у конкретний день і час для окремих цільових груп. Для дітей 3-7 років ефективними є заходи у яких беруть участь і батьки. Необхідно скласти графік проведення таких заходів. Тривалість таких заходів регулюється віковими особливостями учасників.

Під час заходів запропонуйте доступні для самостійного застосування батьками методики щодо зниження рівня тривожності, вправи психогімнастики для дітей, рухливі ігри. Порекомендуйте літературу та художні фільми (мультфільми) для спільного перегляду батьків і підлітків (дітей), підготуйте питання для наступного обговорення прочитаного та побаченого. Запропонуйте батькам книги щодо підвищення рівня їх педагогічної компетенції, які можна читати на інтернет ресурсах безкоштовно.

Під час роботи з дітьми можна проводити «години психолога» на яких використовувати програми просвітницького та розвивального характеру. Звертаємо увагу! До таких занять можна включати тільки ті форми роботи, які мають на меті формування навичок безпечної поведінки та можуть бути проведені з цільовими групами у форматі кінолекторію чи відео-практикуму/он-лайн-практикуму з обов’язковою рефлексією від учасників освітнього процесу за результатами заняття.

Також можна розміщувати відеоматеріали просвітницького та профілактичного спрямування на сайті закладу, платформі он-лайн-спільнот закладу освіти у Facebook, поширення їх у відповідних групових чатах у Viber обов’язково з пропозицією питань для обговорення.

Соціальний захист - це система заходів, спрямованих на відновлення зовнішніх соціально-економічних, політичних, медико–екологічних, правових, психолого–педагогічних умов, які забезпечують на сучасному рівні виживання і розвиток дітей, на подолання ситуації, коли дії окремих осіб чи інститутів наносять безпосередню шкоду здоров’ю, психічному, моральному, інтелектуальному розвитку дитини.
Основні завдання соціального захисту дітей у школі:
· створення сприятливих умов для фізичного, психічного, соціального і духовного розвитку дітей, забезпечення їх правового та соціального захисту;
· допомога в розвитку творчих і потенціальних здібностей дітей;
· соціальний захист дітей пільгового контингенту.

Корисні телефони:

● Цілодобова лінія психологічної підтримки «Між нами» — 0800307305. Дзвінки з будь-яких операторів — безкоштовні.

● Цілодобова безоплатна правова допомога /Free Legal Aid. - 0 800 213 103. Консультування з правових питань.

● Центр психосоціальної підтримки НаУКМА та БО «Голоси дітей».Гаряча лінія для дітей (08.00 – 22.00): 096 039 22 58; 099 198 57 95; 063 558 12 82.

● Гаряча лінія НУО «Людина в біді» Безкоштовні психологічні консультації (24/7) 0 800 210 160.

● Центр-Ресурс Професіонал. Системний сімейний психотерапевт. 09.00– 20.00 тел у Польщі +4873 311 52 96. Вайбер, телеграм:(067)-718-99-66 (063)-721-04-63 (066)-219-09-73.

● Сильне емоційне потрясіння, стрес, відчуття небезпеки можуть викликати у вашої дитини психологічну травму. Якщо дитині потрібна допомога спеціаліста - можна звертатися на дитячу гарячу лінію ЛаСтрада-Україна/La Strada-Ukraine, яка працює в онлайн режимі. Щоб отримати консультацію пишіть:

wym-1667239587387 Фейсбук

wym-1667239644662 Інстаграм

Телеграм - @CHL116111

Під час війни поширені різні форми сексуального насильства, кожна з яких є воєнним злочином: зґвалтування, погрози зґвалтування, каліцтво статевих органів, примусова проституція, примус дивитися на сексуальну наругу, сексуальне рабство, примусова вагітність, примусовий аборт, примусове оголення тощо.
Звичні механізми отримання допомоги під час війни недоступні. Наприклад, на територіях, де тривають активні бойові дії чи які перебувають в окупації, люди зазвичай фізично не можуть звернутися в лікарню, поліцію, прокуратуру, до правозахисника чи психолога.

З питань сексуального насильства можна звертатися до таких служб:

Нацполіція 102

Офіс Генерального прокурора: за телефоном 0 800 507 001

за телефоном 096 755 02 40 (Viber, WhatsApp, Telegram, Signal)

через сайт https://www.warcrimes.gov.ua/ wym-1669323855861

через телеграм-боти: @stop_russian_war_bot або @war_crime_bot

електронною поштою: conflict2022.ua@gmail.com

Урядова гаряча лінія 15 47

На Національних гарячих лініях Громадської правозахисної організації«Ла Страда-Україна» можна отримати психологічну, правову, інформаційну допомогу, а також супровід постраждалих від сексуального насильства:

Національна гаряча лінія для дітей та молоді 0 800 500 225 (зі стаціонарного) або 116 111 (з мобільного)

Telegram CHL116111

Instagram childhotline_ua

Facebook childhotline.ukraine

Кiлькiсть переглядiв: 183